Taky si bolest nosíte v kabelce nebo tašce?

Kabelka nebo taška je v dnešní době úplně obyčejná věc, kterou používá skoro každý, na tom není nic zajímavého. Zajímavé na tom je, jak velkou kabelku nebo tašku jsme si pořídili, kolik kilo v ní denně nosíme a jakým stylem.

Z elegantního doplňku se totiž stala věc každodenní potřeby, do které se snažíme narvat co nejvíc, protože trávíme celý den mimo domov a upřímně, taky se nám nechce tahat další taška nebo nám k oblečení neladí batoh, který by naši páteř zatížil rovnoměrně.

Tak schválně, když teď společně vysypeme každý svoji kabelku nebo tašku do práce, co všechno se v ní najde?

Láhev s pitím, mobil, klíče, peněženka, jazykový diář, deštník, šminky, svačina, knížka, parfém, ale možná i věci na cvičení, tablet, notebook, učební texty, přednáška na zítřejší prezentaci u klienta nebo část nákupu na večeři …
A zkusili jste někdy svoji kabelku, tašku nebo batoh, který nosíte na jednom rameni, zvážit? Zkuste to, myslím, že budete překvapeni, kolik kilo si sami nakládáme na jedno rameno.

Teď je třeba ještě prozkoumat, jakým stylem kabelku nebo tašku nosíme. Na jednom rameni, na předloktí, v dlani, kdy je ruka přirozeně podél těla nebo křížem přes hrudník?

Když se tak rozhlížím kolem sebe, tak nejčastější nošení je na jednom rameni. A podívali jste se někdy na sebe pořádně do zrcadla, co tohle jednostranné a každodenní zatížení dělá se zády a rameny? Ne? Tak to rozhodně udělejte, předejdete tak závažným problémům se zády, rameny, zatuhlými a zkrácenými svaly nebo skoliózou v budoucnu.

Jednostranné neúměrné zatížení totiž mnohem více zatěžuje páteř a nutí nás tak do nepřirozeného postoje.  Když si pověsíme těžkou kabelku, tašku nebo batoh na pravé rameno, instinktivně se naše tělo nakloní doleva, pravé rameno se zvedne nebo ho k tomu ještě přizvedneme my, aby nám taška z ramena neklouzala nebo nepadala.

Když to takhle děláme den co den, několik let, zaděláváme si na pořádné problémy s páteří a bolesti hlavy, krku nebo zad. Naše tělo se takové zátěži snaží přizpůsobit, takže se v něm začnou odehrávat degenerativní změny a my se pak divíme, proč nás neustále bolí hlava, otékají nám nohy, hlásí se skolióza nebo se cítíme zatuhle a hrbatě.

Nošení tašky na jednom rameni moc dobře znám, zatuhlosti a bolesti s tím spojené taky. Takže, co s tedy s tím? Jak to vyřešit?

→  Zbavte se zbytečných věcí a kabelku nebo tašku odlehčete.

Ideální je, když kabelka nebo taška váží maximálně 10 % Vaší aktuální tělesné váhy.

→  Pokud máte možnost, přidejte si popruh a noste tašku přes hrudník.

Nošení křížem je praktické a zároveň brání vychylování páteře. Popruh by měl být měkký, aby se nezařezával do ramene.

→  Noste kabelku nebo tašku i v ruce nebo na předloktí.

Během dne několikrát vystřídejte styl, jakým kabelku nebo tašku nosíte. Zbavte se stereotypu ve způsobu nošení.

→  V případě, že nosíte kabelku nebo tašku na jednom rameni, hlídejte si rameno, na kterém máte zátěž.

Lopatky stahujte směrem dolů, aby Vám nevyjíždělo zatížené rameno směrem k uchu a nepadalo dopředu.

→  Kabelku nebo tašku si vybírejte z lehkého materiálu.  

→  V případě, že s sebou nosíte více věcí, pořiďte si batoh.

Batoh zatěžuje páteř rovnoměrně, ale pozor, aby nebyl opět příliš těžký, může pak nutit krk k předsunutí dopředu.

→  Pravidelně cvičte a uvolňujte ramenní svaly.

Pravidelné cvičení SM systému Vám pomůže jak se vzniklými disbalancemi tak jako prevence. Ideální je cvičit a protahovat se několikrát během dne a to jak doma tak v kanceláři cca 10 minut. To se dá, co myslíte? 

Martina Jíchová
Miluju pohyb a sama jsem se díky cvičení SM systému zbavila bolestí hlavy, zad i páteře a ráda Vás naučím, jak kráčet životem vzpřímeně, uvolněně, bez bolesti a s úsměvem. Bonusem je totiž pevnější a štíhlejší postava.

Jsem instruktorka zdravotní tělesné výchovy a autorka Online kurzu cvičení SM systému pro začátečníky podle MUDr. Smíška. Můj příběh, jak jsem se prokousávala k životu bez bolesti, si můžete přečíst tady.

Máte otázky? Můžete mi napsat na email martina@martinajichova.cz nebo přes FB na stránce Život je pohyb.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.