Kouzelné „dýchejte do břicha“

Určitě jste to už slyšeli na relaxačních nebo antistresových cvičeních, na meditacích případně na různých cvičeních proti bolestem zad.

No jo, co to ale vlastně znamená a hlavně, jak to provést, abyste si místo očekávaného efektu nepřivodili větší problém.

Dýchat do břicha je v poslední době totiž velmi líbivý termín, o kterém se na některých lekcích ale vlastně moc nedozvíte, takže nakonec místo, aby Vám to pomohlo, si tím můžete zadělat na další problém.

Spousta lidí na lekcích totiž jen slyší obecné „dýchejte do břicha“, a tak se snaží co nejvíc nafouknout břicho, začnou ho vyvalovat ven a protlačují dech vpřed a myslí si čím víc, tím líp.

Jenže, nafouknout břicho dopředu je pěkný nesmysl, protože tím docílíte akorát povolení břišních svalů, nefunkčnost středu těla a co je nejhorší, zvětšíte si bederní lordózu (prohnutí), kterou má většina lidí už zvětšenou a místo zvětšení ji potřebuje naopak zmenšovat.

Hmmmmm ….

Takže já místo „nadechněte se do břicha“ používám termín brániční dýchání, protože nesvádí nafukovat břicho dopředu.

Nejdřív si ale na lekci vždy vysvětlíme, co to vlastně to brániční dýchání je a použijeme k tomu představu, že nafukujeme balónek, který pak jezdí výtahem. Základem je totiž posílat dech lehce dopředu, ale co nejvíc do zad a boků. Pas se s nádechem zvětší a s výdechem zúží. A poté můžeme rozjet „výtah“.

Tím, že zaberou břišní svaly, bederní páteř a svaly kolem ní se uvolní. Břicho totiž podpírá bederku, takže pokud břicho dobře naaktivujeme, máme kvalitní podporu zad.

To, jak správně u bráničního dýchání nastavit tělo, abychom mohli kvalitně dýchat se učíme i ve video kurzu SM systému pro začátečníky, protože nastartováním břišních svalů pomocí bráničního dýchání Vám cvičení SM systému půjde daleko líp a budete se rychleji zlepšovat.

Možná Vás teď napadá, zda se dá vůbec SM systém cvičit ve video kurzu, protože jste někde slyšeli, že nedá a ať to raději nezkoušíte a chodíte jen na fyzické lekce.

Já ve všem hledám rovnováhu, takže uznávám jak fyzické lekce, tak video lekce, protože každá forma má své plusy i mínusy.

Fyzické lekce jsou skvělé, když se cvičením začínáte, řešíte větší problém a potřebujete cviky zkorigovat a navést dotykem do správné pozice.

Video lekce Vás zase krásně podpoří a povedou při cvičení doma nebo právě teď, kdy je třeba při lekcích v tělocvičně nosit roušky a někomu to působí problém ať zdravotní nebo psychický, a proto na lekce chodit nemůže, ale přitom potřebuje svoje záda hojit a uvolňovat.

To, co je podle mě klíčové, JE KVALITA, a to jak lekce fyzické tak video lekce.

Nechci upřednostňovat jednu formu a druhou hanit, obě formy mají své místo a pokud jsou vedené kvalitně, klient pro sebe získá maximum a nemusí se bát.

Video kurzu se velmi věnuju, přidávám do kurzu důležité souvislosti a teorii, můžete se kdykoli zeptat a využít tak podporu moji nebo skupiny, takže na cvičení nejste nikdy sami.

Obrázek a zkušenost si ale musíte udělat sami, protože to, co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému a je to tak v pořádku.

Přeju Vám příjemné cvičení a třeba někdy na cvičenou, Martina

Martina Jíchová
Miluju pohyb a sama jsem se díky cvičení SM systému zbavila bolestí hlavy, zad i páteře a ráda Vás naučím, jak kráčet životem vzpřímeně, uvolněně, bez bolesti a s úsměvem. Bonusem je totiž pevnější a štíhlejší postava.

Jsem instruktorka zdravotní tělesné výchovy a autorka Online kurzu cvičení SM systému pro začátečníky podle MUDr. Smíška. Můj příběh, jak jsem se prokousávala k životu bez bolesti, si můžete přečíst tady.

Máte otázky? Můžete mi napsat na email martina@martinajichova.cz nebo přes FB na stránce Život je pohyb.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.